Sunday, October 26, 2008

Obama & McCain Square Off In Paris

Shanghai-born artist Yan Pei Ming's US presidential two-punch double portrait of Obama and McCain were the only artworks at the FIAC that went near the US elections, maybe because Americans were mostly absent from the art orgy at the annual giant Paris art fair, the Foire Internatinale d'Art Contemporain. The double portraits were featured at David Zwirner's stand at the Grand Palais. They probably cost more than the billions spent for the bank bailout, but with Yan Pei Ming's prices skyrocketing these days, they're worth every euro.

Sunday, October 19, 2008

Obama In St Louis

Obama addresses St. Louis crowd of 100,000 on October 18, 2008. Rick Davis of the McCain Campaign claims that Sarah Palin draws as many people as Obama. To this we say, "Bullshit." Click to enlarge.

Friday, October 17, 2008

Lindsay Lohan?

No, the photographs of Iorgis.

SLOW MAIDE

Every year there is an exhibition (called ARC, written as @(R)(C) meaning face) of (mostly fictional) billboards at the biggest square in Hungary, Budapest, this year it's the eigth. One of the sponsors this year: Nike.

An artist who uses the name "Slow" created the attached billboard and because it sports Nike's logo, asked for permission to exhibit. The answer: "The picture, though rebel in style and outspoken but in our opinion it's not a new thought. Last year's exhibition also showed a similar picture and in our opinion, though your picture has a different style does not have enough novelty to make it interesting for the audience for the umpteenth time." They add that the exhibition is part of their campaign so it'd not be "fortunate" for the company to show this.


source www.nowpublic.com

Az index cikk:
A Nike cenzúrázza az ARC-ot
A látogatók nem nézhetik meg azt a plakátot, amely a Nike állítólagos távol-keleti gyermekmunkásaival foglalkozik. A cég művészetkritikai osztálya ugyanis felülbírálta a zsűri döntését. A plakátkiállítás a szabad véleménynyilvánításról szól, legalábbis addig, amíg egy multi érdekeit nem sérti.
Tapasztalataim szerint a Nike sportruházat területén meglehetős tapasztalatra tett szert, az eddig azonban nem volt világos, hogy a cég művészi kérdésekben is szakértő. Kiderült ugyanis, hogy a sportruházat-gyártó önkéntes zsűriként vett részt az ARC plakátkiállítás munkájában, és kiszavazta annak egyik alkotását. Annak ellenére is, hogy a Nike nem zsűritagként, hanem támogatóként vett részt a programban.
A plakát egy cipőt varró, keleti gyereklányt ábrázol, felette a cég logójával és szlogenjével. Az ARC zsűrije beválogatta a munkát a Felvonulási téren kiállítandó ötven alkotás közé, amelyek közül az idei győztes kerül ki.
A szervezők a kiállítás előtt megkeresték a pályázót, hogy kérje a cég beleegyezését a logójuk és szlogenjük felhasználásához. A magát Slownak nevező alkotó viszont úgy vélte, szerinte egy önjogán létező műalkotásról, és nem tömegtermékről, sportszerről van szó, így a cégnek nincs beleszólása az ügybe. A szervezők azonban hangsúlyozták, hogy a Nike még nem látta a plakátot, de már elmondás alapján is idegenkednek tőle, így meg szeretnék ismerni ahhoz, hogy kiállítható legyen. Slow az engedélyek miatt tehát elküldte az évekkel ezelőtti botránnyal, a Nike ázsiai gyermekmunkásainak témájával foglalkozó tervet, és meglepő választ kapott.
"A kép, bár rebellis jellege ugyan szókimondó, de véleményünk szerint egyáltalán nem új gondolat. A tavalyi évben is megjelent már az ARC kiállításon hasonló pályamű; szerintünk az Ön képe, bár más a stílusa, nem mond annyival újabbat, hogy sokadszorra is érdekes legyen a közönség számára" - írta a Nike Slow-nak címzett levelében.
Ráadásul szerintük, mivel a rendezvény a cég kampányának a része, egyébként sem szerencsés a megjelentetése.
A levélben kifejtették még, hogy a plakát alapjául szolgáló botrány, amely szerint a Nike rossz körülmények közt, alacsony bérért dolgoztat távol-keleti gyermekmunkásokat, amúgy is nélkülöz minden alapot. (Ezt a szaksajtó egyébként nem így gondolja.)
A logó felhasználásához így nem járultak hozzá. Az ARC ezek után, arra hivatkozva, hogy a pályázati kiírás szerint a cégek logóinak használatához írásos engedély kell, levette a munkát a kiállítási listáról.
Slow válaszlevelében kifejtette, hogy szerinte a szponzoroknak nem feladatuk a művészetkritika. Egy ruházatgyártónak nem tiszte megállapítani, hogy újszerű-e egy műalkotás mondanivalója, vagy sem, mondta az Indexnek. "Ez elvileg egy szabad pályázat."
Slow mindazonáltal engedékeny volt, amikor megértéséről biztosította az ARC-szervezőket, hiszen nekik szponzoruk a cég. Így csak a Nike merev hozzáállásán lepődött meg.
Az ARC egyik szervezője, Bakos Gábor sajnálta, hogy a plakátot végül nem állíthatták ki. "Rengeteget dolgoztunk, hogy a cég és a pályázó megegyezzenek. De a kiírásban szerepelt, hogy a pályázóknak maguknak kell beszerezniük az engedélyt."
Bakos, aki egyébként a Képzőművészeti Egyetem tanára is, mindazonáltal értetlenségét fejezte ki, hogy Slow nem akarta megváltoztatni a munkáját, és valami kevésbé direkt utalással helyettesíteni a logót és szlogent. "Nem egyszerű utalni a Nike-logóra, de valahogy meg lehetett volna oldani, és akkor kiállíthattuk volna."

Wednesday, October 15, 2008

NOPE : Sarah Palin


This work of art is from the geniuses at WWEEK. Yeah, it's NOPE to Sarah Palin. Download a high resolution PDF on their site!

Monday, September 22, 2008

Trap Souris: The End Of The World

Two special editions for THE END OF THE WORLD exhibition at Wm Turner Gallery in Atlanta, Georgia. the Red, White and Blue "trap souris," is in an edition of 39 in a signed and numbered gift box with clear plastic tops. The "gold" edition is also signed, but not numbered. There are not many left. Each specially produced box is only $99. (PayPal accepted).

They are "survival machines" for the end of the world, by artist Matthew Rose, in the spirit of Flux Boxes. (Think: Food). And while you're thinking "food" think Sarah Palin, John McCain, Barack Obama and the teetering economy, global warming, global chaos and more wars and general disintegration.  So, get your trap souris today! (And put it on eBay tomorrow!).

The exhibition, which opened on 18 September runs through 15 October. Address: Wm Turner Gallery, The Stove Works, 112 Krog Street, Atlanta, Georgia.

The edition of "trap souris" are limited and designed specially for the exhibition. Click on each image to get a giant-sized view of the art works. Order yours today! Only $99. David at wmturnergallery dot com.

Sunday, September 14, 2008

Sparkasse : New Print For Keep Calm Gallery

Sparkasse, a new print by Matthew Rose from LALANDE DIGITAL ART PRESS PARIS for Keep Calm Gallery, (UK), is now available. The print, in an edition of 50, signed and numbered by the artist, measures 38 x 27 cm, with a border of 4 cm on 300 gram acid-free archival paper. Printed on the Epson 9600 by master printer Robert Ruscoe, Sparkasse is the seventh print the artist has produced for Keep Calm, three of which have sold out.

Sparkasse, "savings bank" in German, was originally exhibited at Galerie Rossella Junck in Berlin. The piece is part of the suite from the exhibition entitled A KICK IN THE KUNST. The artist's next exhibition is THE END OF THE WORLD, the inaugural exhibition at Wm Turner Gallery in Atlanta, Georgia, opening 18 September.

Thursday, September 11, 2008

Ricardo Bloch: Huckleberry Dick

Huckleberry Dick began as a collage work by Ricardo Bloch in 1995, and has now been published as a facsimile of the original, in a limited-edition of 250 copies, printed by Lalande Digital Art Press.

Copies are available directly from the author for only 15€ plus shipping.

Using the classic glue and scissors technique, during an obsessive spell in a cabin by Lake Superior in the summer of 1995, Ricardo blended Classics Illustrated adaptations of Adventures of Huckleberry Finn and Moby Dick. Starting with page one, and using two copies of each comic book, Ricardo advanced page by page until the climactic page 48. Images and/or fragments of text were cut and pasted to create a seemingly seamless hybrid story. The task was facilitated, or in fact made possible, because both Huckleberry Finn and Moby Dick are first person narratives that recount tales of personal discovery, of boats and water, and of a friendship with a man of color.

It may not completely surprise those that have read the books, that the coupling of the two stories has brought to light the subliminal homoerotic themes underlying their narratives.

Click here now to purchase your copy of the very collectible Huckleberry Dick.

Thursday, September 4, 2008

McCain Palin Campaign Ad


Maverick? Or complete Jackass? Campaign Poster of the Year. Blog it, print it, e mail it. Spread it around.

See below for the Obama poster.

SEE MORE WORK BY THE ARTIST: Collage by Matthew Rose.

Monday, September 1, 2008

Sarah Palin, Baby!



Sarah Palin. Our next Vice President? Not pregnant here, that's for sure. She's going to be a grandmother? Holy wow! Talk about Store Front Windows! As it turns out, this photo is a fake. See here for the inside story on fake Sarah Palin photos (there's a fake one of her posing in a bikini and holding a rifle).

HEY KIDS! NOW that you're here, CLICK HERE to enjoy my music video (for drilling for dollars, babe, Sarah Palin).